Duurzame kerkverwarming

boek_DuurzKerkWie zich in de afgelopen jaren als kerkbestuurder of koster met de verwarming van zijn kerkgebouw bezig hield, heeft vast wel van de ‘KMS methode’ gehoord.  Als buitenstaander denk je dan al gauw aan een of andere technische afkorting maar de drie letters staan gewoon voor Kerk & Milieu/Samenleving, de naam van een actieve groep kerkleden uit Bennekom.

David Ketel, gepensioneerd bioloog, werd in de dagen van het Conciliair Proces gegrepen door de zorg voor natuur en milieu en organiseerde samen met zijn groep een groot aantal activiteiten voor zijn kerk, zijn dorp, zijn regio en het land.

Met zijn onderzoek in de vorm van een langdurige (drie weken) meting van temperatuur en luchtvochtigheid met behulp van een aantal in een kerkgebouw aangebrachte dataloggers verzamelden Ketel en zijn medewerkers op vrijwillige basis gegevens van zestig, qua leeftijd en bouw heel verschillende, kerken. De gebruikers kregen allemaal een rapport met uitkomsten en aanbevelingen voor een zo optimaal mogelijk warmtebeleid.

Om de zo vergaarde kennis ook voor anderen beschikbaar te maken, schreef David Ketel samen met Rinus Scheele een boek over de achtergronden, werkwijze en uitkomsten van de KMS methode. ‘Duurzame kerkverwarming’  vergt enig technisch inzicht maar is helder en overzichtelijk geschreven en ingedeeld. Een waardevolle hulp voor wie het energieverbruik van kerk en bijgebouwen tot zuinige en duurzame proporties wil  terug brengen.

Voor meer informatie over of het bestellen van Duurzame kerkverwarming kunt u contact opnemen met auteur David Ketel via: .

1 gedachte over “Duurzame kerkverwarming