Inspiratiemateriaal voor scheppingsperiode

Ook dit jaar maakte de Vlaamse organisatie Ecokerk heel mooi inspiratiemateriaal voor de scheppingsperiode van 1 september t/m 4 oktober. Naast liturgisch materiaal voor elke zondag bevat de brochure ook ideeën voor andere activiteiten om de schepping te vieren, bijvoorbeeld het planten van een Laudato Si' boom.

Ecokerk verbindt ecologie met christelijke spiritualiteit en de sociale leer van de katholiek kerk. In goed overleg met Ecokerk heeft de Laudato Si' werkgroep Nederland het materiaal aangepast aan de Nederlandse situatie.

Vieren is ook zorgen voor

Het vieren van de schepping staat niet los van de werkelijkheid. Het versterkt ons bewustzijn dat wij deel zijn van de schepping en opgenomen zijn in het mooie, maar ook kwetsbare web van leven. Dat alles met alles samenhangt. De uitbraak van het corona-virus drukt ons met de neus op die werkelijkheid. Die heeft niet alleen gevolgen voor de gezondheid en de gezondheidszorg, maar trof de hele economie en de sociale samenleving.

Maar we herontdekten ook essentiële ingrediënten voor geluk die we onderweg waren kwijtgeraakt in de ratrace die ons leven beheerste, zaken die in het leven écht van waarde zijn, zoals een groene omgeving, stilte en rust, sociaal contact, solidariteit, menselijke nabijheid en troost. Wat betekent dit voor de toekomst van ons samenleven en economie? Hoe kunnen we, wat we echt van waarde vinden, hierin vormgeven?

"Alles is nauw met elkaar verbonden," lezen we in Laudato Si', "Er zijn niet meerdere crisissen, maar slechts één enkele en complexe sociale- en milieucrisis. De zoektochten naar oplossingen vereisen een integrale benadering om de armoede te bestrijden, om aan de uitgestotenen hun waardigheid terug te geven en om tegelijk ook voor de natuur te zorgen." (LS 139)

Inspriratiemateriaal

De brochure kunt u hier downloaden:Aanbod voor liturgie-bezinning-gesprek - Scheppingsperiode 2020

De Laudato Si' wandeling is ook heel goed te gebruiken als scheppingswandeling. De wandeling biedt mooie (meditatieve) teksten rondom het zonnelied van Franciscus van Assisi. het enige wat u nog hoeft te doen is zelf een route plannen. Laudato_Si_wandeling_pdf zonder route

Op de website scheppingvieren is ook nog veel inspiratiemateriaal te vinden.