Laudato Si’ Jaar

De Laudato si’ – week (16 t/m 24 mei) is naadloos overgegaan in het Laudato si’ Jaar. Het Vaticaanse departement (‘dicasterie) voor de integrale menselijke ontwikkeling heeft dit bijzondere jaar afgekondigd. 24 mei was het precies vijf jaar geleden dat de paus zijn handtekening zette onder zijn encycliek Laudato si’. De paus vraagt daarin aandacht voor de zorg voor ons gemeenschappelijk huis, moeder aarde. Zorg voor elkaar en zorg voor de aarde zijn niet los verkrijgbaar. Dat maakt hij duidelijk in wat de paus integrale ecologie noemt en loopt als een rode draad door de encycliek heen.

Zie hier de videoboodschap van de paus voor de uitnodiging van het Laudato-si’ jaar.

Scheppingsperiode

Foto: Albin Hillert

Ook worden we nu al uitgenodigd voor de viering van de scheppingsperiode die begint op 1 september (Wereldgebedsdag voor de Schepping) t/m 4 oktober (de feestdag van Sint Franciscus van Assisi aan wie de paus zijn naam heeft ontleend). Door de inzet van verschillende oecumenische organisaties, waaronder de Wereldraad van Kerken, is er al een Engelstalige gids met achtergrondinformatie, activiteiten en inspirerende (liturgische) teksten en gebeden beschikbaar om met de voorbereiding van de scheppingsperiode te beginnen. ‘Jubilee for the Earth’ is het thema van dit jaar met een knipoog naar het Jubeljaar, rust voor de aarde en herverdeling van geld en goed.

Een belangrijk thema is dat wij ons bewust zijn of worden dat we deel zijn van de natuur en dat alles met alles samenhangt. Het hele web van economie, politieke structuren, gezondheidszorg, voedselproductie, energie en transportsystemen is geworteld in de aarde. De draagkracht van de aarde is uiteindelijk bepalend voor wat economische en ecologisch mogelijk is.

Door de Nederlandse werkgroep Laudato si’ en ecokerk.be wordt nog gewerkt aan Nederlandstalig materiaal voor de scheppingsperiode. En natuurlijk is er ook heel veel moois te vinden op www.scheppingvieren.nl

Laat het een teken van hoop zijn door ons nu te richten op de scheppingsperiode. Hoop dat we dan weer samen mogen vieren. En waar kan dat nu beter dan gewoon buiten?