Durban: voldoende of niet genoeg?

Ook de klimaattop in Durban is weer voorbij. Even leek het erop dat het belangrijkste nieuws was dat er geen eind aan leek te kunnen komen. Maar uiteindelijk kwam er een ‘pakket van afspraken’.

Staatssecretaris Atsma vond de uitkomsten ‘voldoende’ – want er is uitzicht op een echt akkoord in 2015, waaraan ook China en de Verenigde Staten - dan - zullen meedoen. De EU heeft haar best gedaan en het bedrijfsleven zal meer bij het internationale klimaatbeleid worden betrokken.

Milieuorganisaties zijn minder tevreden: ‘grote landen lieten het afweten en op deze manier kan een stijging van graden niet worden voorkomen’, zegt Ron Wit van ‘Natuur en Milieu’

Ook de Wereldraad van kerken liet tijdens en na Durban van zich horen, o.a. met een interreligieuze viering en een jongeren initiatief: Y4EJ: Youth for Eco Justice. De voor klimaatverandering meest kwetsbare landen en bevolkingsgroepen hebben weer het nakijken, is het grootste bezwaar van de in Durban deelnemende kerkelijke vertegenwoordigers. Zie www.wcc-coe.org/climatejustice

Voor Kerk in Actie was Gert de Gans in Durban. Zijn ervaringen zijn te vinden op de website van Kerk in Actie.