4 oktober: In het spoor van Franciscus

logoFranciscaanseBeweging

Geloofd zijt Gij mijn Heer, door zuster aarde,
onze moeder
die ons in leven houdt en leidt
en allerlei gewassen met kleurige bloemen
en kruiden voort brengt.
uit: de Lofzang van de schepselen (Zonnelied)
van Franciscus van Assisi (1181-1226)

Broeder Rangel Geerman, afkomstig uit de Antillen, ging het spoor van Franciscus en is nu minderboeder franciscaan in Megen. Hij is kok en werkt in de thuiszorg.

Tijdens zijn opleiding verbleef hij enige tijd bij zijn medebroeders franciscanen in India. De confrontaties met zoveel hongerige mensen en de velen die aan de poort voedsel kwamen halen, raakten hem diep. Hij besloot toen geen vlees meer te eten en vegetariër te worden. Vlees is voedsel voor de rijken en legt een grote druk op het landgebruik en de milieuaantasting van de aarde.

Broeder Rangel is nu betrokken bij de groene website sameneerlijketen.nl van de Raad van Kerken. Daarvoor ontwierp hij een menu rond het Zonnelied. Zijn betrokkenheid op het koken met seizoensproducten geeft hij door aan scholieren die in hun klooster op bezoek komen. Samen met hen bereidt hij de kloostermaaltijd.

VanessaVanKoppenVanessa van Koppen, remonstrant, heeft haar eigen website sacrecuisine.nl. en geeft lezingen en kookcursus in kerkelijke kringen rond christelijke feestdagen en voedsel. Voor Dierendag stelde zij een aantal smakelijke recepten samen waarbij geen dierlijke producten gebruikt zijn.

CarolienLoomanCarolien Looman kookt dagelijks op het Milieuklooster Stoutenburg. Het is een mooie plek om elkaar te inspireren en te genieten van de producten van de prachtige moestuin die door Carolien worden klaargemaakt. Zij is de nieuwe contactpersoon voor de website sameneerlijketen. Sander Funcke, een jonge afgestudeerde dominee, is de nieuwe webmaster.

Tini Brugge - groene websites Raad van Kerken

Zie ook