Christelijke jongeren over klimaatverandering

Meer dan 80% van de kerkelijke jongeren maakt zich grote zorgen over klimaatverandering. Ook vinden de jongeren dat er binnen de kerk te weinig over klimaatverandering gesproken wordt. Dat blijkt uit het Jongerenonderzoek dat is uitgevoerd onder Nederlandse christelijke jongeren van 15 tot en met 25 jaar waarvan 92% minstens één keer per maand naar de kerk gaat.

Cornelis de Schipper, Tearfund Nederland: “Tweederde van de jongeren vindt het belangrijk dat christenen in actie komen, maar bijna de helft vindt dat de eigen kerk momenteel onvoldoende actie onderneemt. De komende periode gaan we dan ook graag in gesprek met kerken om te kijken welke rol kerkleiders hierin kunnen spelen.”

Harmen Niemeijer, Micha Nederland: “We zien dat jongeren opstaan tegen onrecht koppelen aan hun geloof en dat klimaatverandering op dit moment de grootste zorg is. De grote uitdaging ligt nu bij de kerk om deze thematiek een plek te geven en daarover juist ook met de jongeren in gesprek te gaan, en ze ruimte te bieden. Een grote uitdaging, maar o zo nodig.”