Ook ‘niet groene kerken’ zijn duurzaam bezig

In Nederland is het netwerk van groene kerken nog steeds groeiende. Er hebben zich al meer 300 kerken of geloofsgemeenschappen aangesloten bij dit netwerk. Maar hoe zit het met de kerken die daar nog niet bij aangesloten zijn. Zijn zij ook met duurzaamheid bezig en hoe dan? Elisabeth Hense (Radboud Universiteit) en Tjirk van der Ziel (Christelijke Hogeschool Ede) zochten het uit.

Een rapport over de katholieke parochies verscheen al eerder. Begin mei kwamen de resultaten over de gemeenten van de Protestantse Kerk Nederland beschikbaar. Er zijn volgens de onderzoekers interessante verschillen tussen de katholieken en de protestanten. Van de katholieke parochies doet 20% helemaal niks aan duurzaamheid, terwijl dit bij de protestanten slechts 1,5% is. Verder zetten de katholieken meer in op duurzaam grondbeheer en de protestanten op duurzame energie. Bent u benieuwd naar de volledige resultaten of op zoek naar inspiratie voor uw eigen geloofsgemeenschap lees dan meer in de rapporten en artikelen die u hieronder kunt downloaden.

Plaatsen van zonnepanelen op de Ichtuskerk in Alblasserdam. Foto: Peter Stam

Rapport groene activiteiten PKN-kerken rapport_nr_658_groene_activiteiten_in_parochies