subscribe to the RSS Feed

Over klimaatgerechtigheid en een dappere theoloog

Theo Brand, 21 september 2021

Met belangstelling volg ik theoloog Rozemarijn van ’t Einde via de sociale media. Ze is onder meer betrokken bij de Klimaatwake voor het Catshuis. Onlangs haalde ze het nieuws omdat ze in haar toga – ze is invalvoorganger bij Dienst Justitiële Inrichtingen – met anderen van Extinction Rebellion NL en Christian Climate Action de lobby van het hoofdkantoor van Pensioenfonds ABP bezette. Op een foto is te zien hoe ze door vier politieagenten werd omringd.

 

Wie zijn de echte provocateurs?

Het Reformatorisch Dagblad schreef over “bekladdingen” waardoor Van ’t Einde werd neergezet als vandaal. De acties waar ze aan meedoet zijn inderdaad provocatief. Maar de vraag is natuurlijk wie de echte provocateurs zijn in onze wereld. En wie de echte provocaties plegen tegen het goede leven en een leefbare aarde. Het ABP blijft investeren in de destructie van de schepping, onder verantwoordelijkheid van mannen en vrouwen in maatpak en mantelpak. Daarom koester ik bewondering voor de dwarse maar vooral bewogen en profetische theoloog in haar toga.

Van ‘t Einde is helder en schrijft: “ABP is het grootste pensioenfonds van Nederland en de nummer vijf in de wereld. ABP investeert 15 tot 19 miljard in fossiele energie waaronder 25 miljoen aandelen in Shell. Pensioendeelnemers, onder wie ambtenaren en leraren, kunnen niet overstappen naar een ander pensioenfonds.”

En ze vervolgt: “Het VN klimaatrapport is meer dan duidelijk: we hebben urgent een rigoureuze omkeer nodig als we een leefbare aarde willen behouden. Hierin heeft iedereen – burgers, overheden en bedrijven – verantwoordelijkheid. Zeker ook beheerders van grote geldstromen. Die verantwoordelijkheid werkt zowel positief als negatief. Dus: niet investeren in de destructie van de aarde, en wel investeren in verduurzaming. Die 15 tot 19 miljard herinvesteren is daarmee dus dubbele winst.”

Van ’t Einde legt uit dat deelnemers van ABP al sinds 2014 verzoeken dat hun pensioen niet meer in fossiele energie geïnvesteerd wordt. “Er zijn brieven gestuurd, petities opgesteld, demonstraties gehouden, maar ABP geeft geen sjoege.”

 

Geweldloos maar wel lastig

Maar verf op ramen spuiten… dat is natuurlijk lastig voor brave, gezagsgetrouwe burgers. Of ze nu christen zijn of niet. Maar hoe ernstig waren de “bekladdingen” eigenlijk? Het ging om makkelijk verwijderbare krijtverf dat op de ramen werd gespoten, zo schrijft de theoloog. “We hebben aangeboden het een week later te komen schoonmaken. Eerder nam ik deel aan een bezetting van de lobby van ABP.”

Op een geweldloze manier brengen de actievoerders, onder wie de eigenzinnige theoloog in haar toga, het falen van een groot pensioenfonds aan het licht. En dat heeft effect op de publieke opinie en op de besluitvorming. Acties zoals deze hebben daarom zin.

“Christelijke liefde wordt vaak vernauwd tot ‘lief doen’. Maar uit het bijbelverhaal van de tempelreiniging blijkt dat houden van het goede ook strijden tegen het kwade behelst. Heilige woede is een belangrijke vorm van liefde,” schrijft Van ’t Einde op haar LinkedIn-pagina. “Daarnaast is er een persoonlijke verantwoordelijkheid. ABP beheert ook mijn pensioengeld. Hoe kan ik het laten gebeuren dat mijn pensioengeld wordt gebruikt om geweldsdelicten tegen de schepping te financieren? Hoe kan ik laten gebeuren dat wij rijke landen mensen in arme landen laten verstikken door onze weigering om rechtvaardig klimaatbeleid door te voeren?”

 

Ook Jezus verhief zijn stem

Wie Jezus volgt kan braaf en burgerlijk zijn, maar ook zijn of haar stem verheffen en concreet in actie komen, gericht op eerbied voor de schepping en medemensen. En dat mag schuren. Van ’t Einde schrijft: “Ik houd van de aarde. Ik houd van mijn naasten. Ik kan niet anders.” In deze uitspraak herken ik de reformator uit het Duitse Wittenberg die 95 stellingen op de kerkdeur timmerde. En ook de man in wie we zijn naam herkennen: Martin Luther King Jr. die ruim vijf eeuwen later in de Verenigde Staten streed voor gerechtigheid.

Misschien zouden meer theologen, al dan niet in overheidsdienst, in hun toga naar het hoofdkantoor van het ABP moeten gaan. Of naar de Tweede Kamer. Of naar een ministerie. Want wat verlossing is, en ook de vraag of Gods Rijk dichterbij komt, staat niet los van wat bijvoorbeeld pensioenfondsen en politici laten gebeuren of juist nalaten.

Foto’s: Rozemarijn van ‘t Einde via social media

Reacties

1 reactie op “Over klimaatgerechtigheid en een dappere theoloog”
  1. Paul Hendriksen schreef:

    Superbedankt voor dit warme betoog, Theo! Ben je zelf ook van de partij in Den Haag, van 11-18 oktober? Zeker weten dat je daar dan ook Rozemarijn en velen van oa Christian Climate Action zult treffen.
    Want de klimaatcrisis is NU en XR heeft ook jou nodig om dat tot politiek Den Haag te laten doordringen. Dus voor jou en ieder ander die je met je column hebt geïnspireerd:
    Blijf op de hoogte via Telegram: https://t.me/klimaatrebellie
    Meld je aan op de website: https://extinctionrebellion.nl/rebellie/#signup
    En laat zien dat je erbij bent: https://fb.me/e/OCeXvpud

(reCAPTCHA is onze beveiliging tegen spam)