Geïnspireerd en duurzaam leven – doe je mee?

Corinne Groenendijk, 13 februari 2023

Ik leg stenen in een grote cirkel voor onze kruidentuin. Die dag start ik met drie anderen de gemeenschapstuin Zin-in-Groen. We hebben er zin in. De stenen heb ik gevonden in een hoek van de tuin. Bij de cursus ‘duurzaam tuin aanleggen’ hebben we geleerd om te beginnen met de bodem (met al het bodemleven) en de materialen die er al zijn. Mooi. En het scheelt ook een hoop gesjouw! In de cirkel leggen we een spiraal aan, met paadjes van houtsnippers die je naar het midden toe kunt aflopen. In de spiraal plaatsen we onze kruidenplanten. Lekker om daar straks mee te gaan koken.

Zo startten we de gemeenschapstuin, waar vele tuinwerkdagen, lekkere lunches in de zon en (vegetarische) barbecues volgen. We houden zinwandelingen vanaf de tuin, waarin je tot jezelf kunt komen. We houden een workshop natuurfotografie en gaan in de herfst kransen maken rond het thema: Hoe kom ik tot bloei? We gaan met de kinderen uit de buurt afval prikken, delen onze beste duurzame tips en genieten van alles wat we zien opkomen in de tuin.

Gods stille aanwezigheid
Franciscus noteerde ooit: ‘Waar liefde is en wijsheid, daar is geen vrees en geen onwetendheid; Waar armoede is met vreugde, daar is geen hebzucht en gierigheid’. We dachten al lang over een centrum voor aandachtig leven. Maar hier, werkend met je handen in de aarde, merk je dat er niet meer nodig is. In de stille wereld van de tuin valt alle ruis weg, ontstaan er zinvolle gesprekken en raak je doordrongen van Gods stille aanwezigheid in jezelf en in alles wat leeft. Op onze wandelingen zien we de natuur veranderen; van de voorjaarsbloemen, de uitbundige zomer tot aan de katjes in de herfst en de boomknoppen in de winter als belofte van nieuw leven.

Bij Franciscus leer ik dat het fijn is iets positiefs te doen. Niet bespreken dat we duurzamer moeten leven of gezonder of met meer rust. Maar gewoon beginnen, alleen of samen met anderen. Franciscus deed dat door met zijn broeders in de heuvels rond Assisi te leven en open te zijn voor ieder die hij onderweg ontmoet.  Hij leefde vanuit de vreugde om alles wat je ontvangt in het leven, dat je mag leven nu en ook over vijf minuten. Dat God je dat grote geschenk toevertrouwt. En dat je in Gods schepping mag leven. Fantastisch! Dat maakt verduurzamen heel anders.

Eenvoudig en vreugdevol
Vreugdevol, kwetsbaar, betrokken, vredelievend en eenvoudig leven zijn de bouwstenen van de Franciscaanse leefstijl. Ik ontdekte dat die leefstijl een goede basis geeft om met plezier en inspiratie te verduurzamen. Verduurzamen is dan niet iets voor op je to do-lijstje, omdat het anders mis gaat met de wereld, hoe waar dat ook is. Maar je verduurzaamt omdat het fijn is zo te leven. Eenvoudig en vreugdevol. Er gaat toch niets boven een appeltaart met appels uit de eigen tuin.

Graag nodig ik je uit om net als wij deden in onze spiraalvormige kruidentuin, regelmatig het pad naar binnen te gaan en je te realiseren hoeveel je ontvangt in het leven. Om van daaruit in actie te komen. Misschien door de handen uit de mouwen steken in de tuin, voor iemand koken, toch een duurzame bankrekening openen, of door lekker met het cursusboek aan het werk gaan. Zo bouwen we samen aan een duurzaam leven.

Corinne Groenendijk is een nieuwe columnist bij Kerk en Milieu. Info op www.corinnegroenendijk.nl

Cursusboek ‘VerduurSamen met Franciscus, naar een groene en geïnspireerde leefstijl’

Retraite verduurzamen met Franciscus

Weekendretratie Groen en Vreugdevol leven